Gepost op

Review: Pandemic (4,5 / 5 sterren)

Verfrissend, vernieuwend, uitdagend!

Pandemic is een spel dat zowel met 2, 3 of 4 mensen te spelen valt. Het spel valt op door zijn opvallende karakter dat men tegen het spel speelt en niet tegen elkaar. Je wint dus samen of je verliest samen. Samenwerken is daarmee een must!

Er zijn bij Pandemic vier ziektes uitgebroken en wanneer deze niet behandeld worden zal de ziekte zich steeds verder verspreiden of zelfs uitbreken. Het is aan jou en je medespelers dit te voorkomen. Wanneer een speler aan zet is heeft hij 4 zetten waarin hij kan bewegen, kaarten kan delen met andere spelers of kan genezen. Daarna trekt hij twee kaarten en daarna infectiekaarten waarbij de ziekte zich verder verspreidt.

Het verrassende karakter is dat men onafhankelijk van elkaars beurt altijd moet opletten wat er gebeurt. Een stomme beweging van je medespeler kan de uitkomst letterlijk verzieken. Daarom is overleg cruciaal om samen tot een oplossing te komen. Je wint als je alle vier ziektes geneest, maar pas op, genezen betekent nog niet uitgeroeid! Dit heeft ons al meerdere keren het spel gekost.
Pandemic NL 5Grote herspeelbaarheid
Alle spelers hebben een andere specialiteit die het spel en strategie beinvloeden. Je speelt met maximaal 4 spelers en er zijn 7 specialiteiten, waardoor het spel vele combinaties van specialiteiten krijgt. Dit vergroot de herspeelbaarheid van het spel aanzienlijk, omdat bepaalde combinaties van specialteiten erg goed samen gaan.

De moeilijkheidsgraad van het spel kan nog aangepast worden door het aantal van infecties te vergroten of te verkleinen, waardoor je van casual naar hardcore kunt gaan. Je zult niet altijd winnen, dat is iets waar je overheen moet stappen bij aanschaf van het spel. De infecties zijn letterlijk “game changers” waarbij je tactiek in een beurt overhoop gegooid kan worden en je weer opnieuw een plan moet uitdenken.

Wat ook een mooi aspect is, is dat het spel ook met twee spelers nog steeds erg vermakelijk is. Het spel zelf is namelijk de verborgen derde speler. Alleen het afstemmen van de tactiek is iets makkelijker met twee personen; omdat je altijd kaarten kunt ruilen (belangrijk voor het genezen) met dezelfde persoon. Hierdoor kun je afspreken waar men zich in de wereld heen beweegt. Dit valt echter weer te compenseren door met alle infectiekaarten te spelen en het spel moeilijker wordt.

Conclusie
Al met al is Pandemic een snel spel (je speelt op een avond gemakkelijk 3 rondes) dat zeer verrassend en verfrissend uit de hoek komt met een totaal andere opzet van het spel. Samenwerken en uitdagende opdrachten vormen de kern van het spel. Dit leidt tot mooie, sportief verhitte discussies met andere spelers; wat doen we nu en waarom doe je dit nu? De beloning van het spel winnen is het waard.

hexproof 4,5 stars
Review geschreven door gastblogger Tom

Bestel Pandemic bij Hexproof!