Gepost op

Dragons of Tarkir (DTK) onder de loep genomen door Hexproof!

Boosterbox & Fat Pack - Dragons of Tarkir

Op 27 maart 2015 is het derde deel van het Khans of Tarkir blok uitgekomen, genaamd Dragons of Tarkir (DTK). Dit is de 67ste expansion set sinds Magic the Gathering ooit uit kwam in 1993. Dragons of Tarkir is nu te bestellen bij Hexproof en in deze recensie kun je een indruk krijgen of het waard is om Dragons of Tarkir te kopen.

Dragons of Tarkir samengevat

Het verhaal gaat door vanaf Fate Reforged, dat weer voort bouwt op Khans of Tarkir. Planeswalker Sarkhan Vol is 1280 jaar terug in de tijd gegaan, om te veranderen wat eerder in Tarkir heeft plaatsgevonden. In de strijd tussen Nicol Bolas en Ugin werden de Dragons of Tarkir uitgeroeid. Deze geschiedenis wordt door de hulp van Sarkhan uiteindelijk herschreven. De geest van Ugin verandert de toekomst dusdanig, dat wanneer Sarkhan terug naar Tarkir keert, de draken op Tarkir heersen met 5 verschillende clans. Ook het lot van diverse personages uit Khans of Tarkir is veranderd; zo is Zurgo slechts een onderdanige orc en heeft Narset de strijd overleefd en een planeswalker geworden.

De set Dragons of Tarkir heeft een groot aantal interessante kaarten te bieden. Voorop staan de Dragonlords en de planeswalkers Sarkhan, Unbroken en Narset Transcendent. De dragonlords zijn draken die hun ‘clan’ met draken en andere creatures leiden. De ‘clan-kleuren’ uit Khans of Tarkir hebben plaats gemaakt voor die van Fate Reforged – twee kleuren die een dragon-clan voorstellen (lees hieronder meer).
De planeswalkers Sarkhan en Narset zijn dusdanig krachtig dat je hier direct een deck om heen kunt bouwen of je bestaande decks zullen versterken. Sarkhan zal het meest nuttig zijn in een draken-deck en Narset meer in een Jeskai / non-creature / prowess deck.
Uiteraard zijn de draken die in Dragons of Tarkir voorkomen erg sterk; qua power en toughness, maar ook met abilities. Ook zullen diverse andere creatures en spells je decks direct versterken, een nieuwe impuls geven, of aanzetten tot het maken van nieuwe decks.

Nieuwe dynamics

Dragons of Tarkir heeft een aantal dynamics die nieuw zijn in de wereld van Magic the Gathering. Deze dynamics zijn:

• Exploit (When a creature with exploit enters the battlefield, you may sacrifice a creature you control). Vervolgens gaat een trigger als ability in. Deze trigger kan gunstige gevolgen hebben voor jou als speler met exploit (bv. het verkrijgen van tokens of het zoeken van een kaart) of een ongunstige werking richting een tegenstander (bv. het verliezen van levens of -X/-X uitdelen aan een creature).
  • Megamorph (is de mechanic morph met een extra trigger). Face-down creatures kunnen face-up worden geplaatst voor hun megamorph cost met eventueel een extra ability of trigger.
  • Formidable (Een trigger die ingaat wanneer jouw creatures een totale power van 8 of meer hebben). Formidable geeft een extra boost aan individuele creatures, bijvoorbeeld creatures die haste kunnen krijgen, kunnen regeneraten of creatures met defender die aan kunnen vallen.

Opnieuw wordt geïntroduceerd:

• Rebound (If this spell was cast from your hand, instead of putting it into your graveyard as it resolves, exile it and, at the beginning of your next upkeep, you may cast this card from exile without paying its mana cost). Kortom: kaarten met rebound keren de volgende ronde terug en de caster mag deze gratis spelen. Rebound keert in Dragons of Tarkir terug van de serie Rise of the Eldrazi.

Vanuit Fate Reforged bleven deze mechanics behouden:

• Dash  (You may cast this spell for its dash cost. If you do, it gains haste, and it’s returned from the battlefield to its owner’s hand at the beginning of the next end step). Met dash kun je creatures uit je hand spelen en deze creatures worden zo minder makkelijk een target voor je tegenstanders. Spells als sorceries of bepaalde abilities die je als sorcery als tegenstander mag spelen (planeswalker) worden daarmee verzwakt. Tegelijkertijd zorgt dash voor verrassing. Dash vervangt raid voor de Mardu-clan uit Khans of Tarkir.
  • Bolster (Choose a creature with the least toughness among creatures you control. Put N +1/+1 counters on it.). Deze mechanic zorgt ervoor dat je zwakkere creatures sterker worden en je uiteindelijk een overwicht op the battlefield kunt krijgen. Bolster vervangt voor de Abzan-clan uit Khans of Tarkir de mechanic outlast.

Waaruit bestaat Dragons of Tarkir precies?

Dragons of Tarkir bestaat uit 264 kaarten (101 commons, 80 uncommons, 53 rares, 15 mythic rares en 15 landkaarten). Dit zijn 20 kaarten meer dan kleinere expansions sets als Born of the Gods of Journey into Nyx, door meer commons en landkaarten toe te voegen.

De set Dragons of Tarkir bouwt duidelijk voort op Fate Reforged met invloeden uit Khans of Tarkir. Zoals de serienaam al zegt zitten er veel draken in de serie. Naast het aantal draken zijn dit ook draken uit alle kleuren en je kunt deze set daarom beschouwen als de ultieme draken-set. In Fate Reforged werd al een doorkijk gegeven met het introduceren van de Dragons en hun abilities. De kaarten zijn gericht op de ‘dragon-clans’ met bijbehorende kleuren. Dit zijn:

• Dromoka (white/green). Is gericht op dominantie vanuit kracht en overleving, met mechanics als bolster.
  • Ojutai (white/blue). Is gericht op sluwheid, controle en felle uithalen van (noncreature) spells en abilities, met mechanics als rebound.
  • Silumgar (blue/black). Deze dragonclan laat vooral zijn meedogenloosheid zien door er alles aan te doen om over de tegenstander te domineren. Mechanics als exploit maken dat alles veroorloofd is om dit te behalen.
  • Kolaghan (red/black). De snelheid van deze clan met de mechanic dash zal ervoor zorgen dat er snel schade wordt gedaan. En dat toekomstige aanvallen ook niet zichtbaar worden totdat er aangevallen wordt.
  • Atarka (green/red). Deze dragonclan is vooral gericht om te domineren op totale kracht. Er wordt zo snel mogelijk power opgebouwd zodat de formidable triggers ingaan, waardoor een dominantie ontstaat op the battlefield.

Er zijn diverse kaarten met een activation cost van diverse mana-kleuren in zich, die op deze dragonclans gericht zijn. Toch dwingen deze costs je niet om meteen voor die (dragon-)clan te kiezen. Deze diversiteit maakt Dragons of Tarkir aantrekkelijk; je kunt veel kaarten zo aan je bestaande decks toevoegen of nieuwe decks maken op basis van de nieuwe mechanics of creature types, zoals zombies of dragons. Volgens ons is dit hoe een expansion set bedoeld is.
Wanneer je Dragons of Tarkir zou kopen, kun je er bijna niet omheen om een dragon deck te maken!

De gehele set kaarten van Dragons of Tarkir kun je hier zien.

Dragons of Tarkir – de beoordeling van Hexproof

Dragons of Tarkir bouwt voort op Khans of Tarkir en Fate Reforged, met dezelfde of iets andere mechanics. De set DTK heeft voor het merendeel sterke kaarten die direct een aanvulling zullen zijn voor je eigen decks of een impuls zullen geven voor het maken van een nieuw deck. Dragons of Tarkir kan beschouwd worden als de ultieme ‘dragon set’. De Magic spelers die al langer actief zijn zullen de set verwelkomen met alle voor hen versterkende kaarten. Ook beginnende spelers kunnen alle kanten op, door de veelzijdigheid van de set. We raden daarom als je net begint met spelen, aan om Dragons of Tarkir te kopen naast bijvoorbeeld Origins, Khans of Tarkir, Magic 2015 of Magic 2014.

De beoordeling van Hexproof over Dragons of Tarkir is dan ook:

hexproof 4,5 stars

4,5 van de 5 sterren